Laserem vyřezávané chaloupky
Příběh projektu
Všechno to začalo před rokem, kdy jsme s kolegy v kamionu FabLab University měli “adventní kalendář”. Byla to akce ve stylu “něco vyrob - něco dostaneš” a na mě padlo vytvořit perníkovou chaloupku.
Bylo to zrovna na výjezdu v Rokycanech u Plzně a perník jsem u sebe fakt neměl, takže překližka musela stačit. Jelikož mám silný vztah k folkloru, tradicím a Slovácku, první chaloupka byla inspirována slováckou architekturou - s podrovnávkou a malovaným žůdrem.
Vypálenou a slepenou chaloupku jsem vyfotil a poslal tátovi. Ten mi odpověděl: “A domů ji nedovezeš?” Inu dovezl jsem a táta mi k tomu řekl: “Super, takto bys mohl zmapovat architekturu napříč celou republikou.” A jelikož máme s rodiči naši zemi hodně procestovanou, hned jsme společně začali vyjmenovávat typy domečků, co by se daly vyrobit. DÍKY TÁTO! Bez tvého ponouknutí by asi nevznikla ani sbírka chaloupek, ani tento článek.
Jedna za druhou
V únoru se konala tiskovka k 5. narozeninám kamionu FabLab University a já jsem pro novináře vytvořil první z malých chaloupek (základna 6x6 cm) ve slováckém stylu. Tuto velikost jsem zvolil jako výchozí “měřítko” pro budoucí vesničku.
Po první malé chaloupce to už jelo. Výjezd od výjezdu vznikaly další - roubenka z Valašska, chalupa z Vysočiny, Selské baroko z jižních Čech a podstávková chaloupka z Podkrkonoší.
Další náměty se jen hrnuly, nejen od táty, ale i od mých kolegů a kamarádů. Řeknu vám to takto - k dnešnímu dni mám ve frontě asi 10 dalších stylů nejen lidové architektury. Časem se tedy dočkáte dalšího pokračování tohoto článku. :)
Z linky lidové architektury jsem vybočil s Šumperákem - však, co je typičtějšího pro venkov napříč celou republikou v posledních 50 letech?
Každá chaloupka má svou reálnou předlohu, ale pokaždé jsem si realitu lehce upravil, aby se dala přenést do podoby malého domečku. První budovou, kterou jsem se pokusil přenést co nejvěrněji k originálu, je kostel. Konkrétně se jedná o kostel sv. Bartoloměje v Krumvíři.
Trocha čísel
Hláška z filmu Pelíšky: “To muselo dát strašné práce, přitom je to taková blbost,” to celé více než vystihuje. Příprava podkladů pro první chaloupku mi zabrala něco málo přes hodinu, další malé chaloupky šly poměrně rychle a měl jsem je připravené třeba i za půl hodiny a většina se podařila hned na první pokus. I Šumperák byl na první dobrou, ale přípravy podkladů zabraly více jak dvě hodiny. No a kostel, ten od začátku navrhování, přes první nezdařený pokus, až po finální výrobek, trval sedm hodin.
Obyčejné chaloupky jsou složeny ze 7 dílků (4 stěny, podlaha, 2x střecha), Šumperák je pak ze 12 dílků a kostel ze 36 dílků.
Jedu dál
Čas vložený do tvorby stál za to. Teď, když jdu někomu přát k narozeninám, vyrábím chaloupku, protože ji chce snad každý, komu ji byť jen na fotce ukážu.
Kostelem rozhodně nekončím. Mojí představou je vytvořit ještě několik chaloupek a udělat z nich celou vesničku. Na podkladovou překližku vygravíruji cestičky, potůček, položím na ni chaloupky a mezi ně postavím stromečky. Bude to hezká scenérie, která ukáže, jak rozmanitá je venkovská architektura u nás. Zároveň to bude pěkná ukázka práce na laseru na veřejných akcích, na kterých se s FabLabím kamionem občas prezentujeme.
Postup výroby
Materiály a stroje
-
Affinity Designer pro kreslení podkladů
-
Laserová řezačka
-
Buková překližka
-
Multitool
-
Brusný kotouček
-
Disperzní lepidlo na dřevo
Příprava podkladů
Základem je v podstatě vždy krabička bez horní strany. Pro nakreslení prvních dílků tak využívám web makercase.com. Štít je jednoduchý trojúhelník a střecha dva obdélníky zaklesnuté do sebe.
Pak je důležité podívat se na typické rysy předlohy. Například u valašské roubenky je to tmavá barva, a světlé rámy oken. Okna jsou podstatnou částí, vždy je prořezávám, aby se dovnitř chaloupky daly umístit světýlka a byla z ní lucernička. I gravírování nebo kiss cut na střeše dodává detail a rozlišení o co se jedná.
Pro Selské baroko z jižních Čech jsou typické honosné štíty, vyladit tvar dalo nejvíc práce z přípravy podkladů této chaloupky.
S Šumperákem už byla větší sranda. Předsazené druhé patro mi trochu dalo zabrat, ale nebylo to nic, s čím by se nedalo poprat.
U kostela už jsem zužitkoval zkušenosti z předchozích domečků. Tady už bylo práce víc, protože zakulacený prostor kněžiště a sakristie už se nedaly začít jako krabičky. Chtělo to trochu přemýšlení, ale všechno jsem vyřešil.
Všechny podklady připravuji pouze ve 2D v programu Affinity Designer. 3D modelování jsem zatím nepotřeboval, na vše mi vystačila moje představivost.
V hlavních rolích
Laserová řezačka
Trotec Speedy 300 ti umožní řezat, gravírovat a značit dřevo, lepenku a plexisklo do tloušťky 8 mm o maximální ploše 726 x 432 mm.
Chci vědět víc >Sdílej projekt s ostatními Facebook na twitter